Reklam på Youtube, bra eller falskt?

I och med att många har Youtube som heltidsjobb gäller det att man får tillräckligt mycket pengar för att klara sig. Det finns oändligt med pengar att tjäna på Youtube och andra sociala medier, men man måste veta hur man ska gå till väga.

Företag som lurar nyblivna Youtubekändisar

När en person får fler och fler följare på Youtube innebär det att personen har ett inflytande på fler människor. Detta är företag ofta bra på att utnyttja då det är perfekt för dem att marknadsföra sig via Youtubers. När ett företag hör av sig till någon som tidigare inte har tjänat pengar på Youtube erbjuder de ibland väldigt lite pengar, betydligt mer än vad de borde. Då personen inte samarbetat med företag förut och saknar erfarenhet säger de ofta ja, då de ser det som en möjlighet att tjäna pengar. Dessa Youtubers är ofta inte så gamla och därför anses det av många vara så att företagen luras, då de borde erbjuda betydligt mer pengar.

Det finns många företag som väljer att höra av sig till Youtubers för att samarbeta, då det är ett perfekt sätt för dem att visa fram sitt företag och produkt utan att behöva betala och fixa massa annan reklam. Ofta går det till så att ett företag hör av sig till en Youtuber och frågar om personen kan visa upp deras produkt i en video och prata lite om den i utbyte mot pengar. Beroende på hur stor Youtubekanal personen har varierar priset på hur mycket det kostar för företag att marknadsföra sig via dem.

Gömma reklamen

Något många stör sig på mer än att Youtubers gör samarbete och reklam är när de försöker gömma undan det. Det kan till exempel vara så att man klickar på en video som sägs handla om något, men i själva verket nästan endast består av reklam. Detta tycker många tittare är fel och det är ofta något som gör att Youtubern förlorar följare. Men samtidigt är det svårt för de som jobbar med Youtube att veta hur de ska göra, för att om de skulle skriva i rubriken att videon handlar om betald marknadsföring skulle färre titta på videon och de tjänar mindre pengar.

Samarbeten med klädföretag

I svenska Youtubevärlden är det främst två klädmärken som ofta syns i videos på Youtube, NA-KD och Chiquelle. Dessa hemsidor marknadsför sig otroligt mycket via sociala medier, ofta Instgram och Youtube. De arbetar ofta tillsammans med Youtubers och skickar ut ett antal plagg som de sedan visar upp i sina videos. Detta gör de inte gratis, men det kostar inte speciellt mycket för företaget och de tjänar på det i längden då denna slags reklam är betydligt billigare än andra sorter. Ofta får även Youtubern dela ut en rabattkod till sina följare som de kan uppge på hemsidan för att få rabatt. Även detta tjänar de på då många vill handla om kläderna är billigare, vilket de blir med rabattkoden.